fredag 18 november 2011

Personalen bad dottern köra sin pappa till sjukhuset



På Skräddaren, ett av Caremas boenden i Umeå, hade en strokedrabbad 86-årig man ramlat tre gånger och fått tre frakturer. Trots det tillkallade inte personalen läkare.

När dottern Marita Bonisell kom dit bad personalen henne ta sin pappa till sjukhus.

Hur kan det bli så här fel?

"Är personalen dum i huvudet?" kan man lätt tänka. Jag tror nog inte det är så enkelt. Inom all vård finns det en ansvarskedja. Undersköterskor och vårdbiträden ska kontakta ansvarig sjuksköterska vid t ex fallolyckor eller andra förändringar av den boendes hälsa. Ansvarskedjan har inte fungerat. Jag antar att det beror på en hög belastning på personalen, både undersköterskor och vårdbiträden. Låg personaltäthet inom privat vård har jag själv upplevt och det finns även forskning som visar på det.

På ett privat äldreboende jag besökt i Malmö var det en sjuksköterska på 70 boende. Undersköterskorna var så få att de inte hann komma till en boende om den larmade för ofta. Jag har ingen statistik men jag antar att det tog ganska lång tid innan den som larmade fick hjälp på natten. Den som jag kände som bodde där fick inte städat mer än en gång i veckan trots att det behövdes oftare då hon var skakig och spillde ut dryck på golvet.

Det som kännetecknar privat vård är att det är mindre antal personal som bemannar vården, det säger i alla fall professor Marta Szebehely på Stockholms universitet (se länk nedan). Snittet är tio procent lägre personaltäthet inom privat vård jämfört med offentlig vård. Det är dessutom vanligare med högre andel timanställda och färre heltidsanställda inom privat vård.

I Umeå har man tröttnat på Carema och kommer inte förlänga avtalet som löper ut sista december nästa år. Carema hävdar från sin sida att inga fel har begåtts.

Det tragiska är att Moderaterna håller bergfast kvar vid att underlätta mer privatisering av offentlig vård och att man benhårt försvarar vinstdrivande företag inom vården med argumentet valfrihet...men för vem?

Länkar:

DN: Pengar till äldrevården minskar

DN: Kritik mot Caremaboende i Umeå

Västerbottens folkblad: Carema sparkas ut av Umeå kommun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar